18 Februari 2009

Begedil


Begedil ni aku buat semalam untuk di makan bersama dengan soto. Soto idok la pulak aku snap gambornyer..haha bayangkn, kuahnye kemain seperiuk aku masak. Sekali nasi impitnye ada 3 paket aje (NONA Brand). Aduyai, kes lupa la ni...jadi sekali makan udah habis..hahah

Begedil ni paling last aku buat masa bujang dulu...time tu ramai2 pakat turunkan bakat resepi..macam-macam edisi..masing-masing tak nak ngalah...Tapi kali ini aku cuba lagi buat..tambah sikit2 apa yang patut....wallah, sekejap aje abis...ratah gitu je pun ok juga...sedap juge....

Cepat salin resepi ni..tak nak salin pun tak pe..tak pakse okeh!


Begedil (makan 2 orang aje).

4 biji kentang, buang kulit
1/2 cawan bawang goreng
2 sudu besar daun bawang racik halus
2 sudu besar daun sup racik halus
1 biji cili merah racik halus
1 sudu serbuk lada sulah
1 sudu serbuk lada hitam
1 sudu besar tepung jagung

1 biji telur pukul kasar
sedikit tepung gandum.
minyak utk menggoreng


Cara masak:
Ubi kentang rebus hingga empuk, bila masak toskan air dan lecek hingga halus.
Masukkan bahan racik halus, serbuk lada sulah,serbuk lada hitam dan tepung jagung.Gaul sebati.

Panaskan minyak (Sederhana panas), bulat2kan bahan gaul tadi membentuk bulat kecil2 pun ok..kemudian leperkan sikit.

Salut dengan tepung gandum.Buat sampai habis semua adunan.

Bila dah panas minyak, celup begedil dlm telur dan goreng hingga masak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..