21 Mei 2009

Brownies Coklat



Sejak hari Selasa lagi anak sulung saya telah memberi notis bahawa sekolah ada membuat Sambutan Hari Guru.... hinggakan notis tu pun dah gantung di depan pintu peti ais...takut saya pun terlupa....

Semalam juga saya sakit kepala...sakit hati..nasib baik darah tak naik...belum ada tanda-tanda darah tinggi....hehe selepas pekena panadol Actifast, lena sekejap....pukul 12.30mlm baru memulakan operasi membuat brownies....

Pagi ini Aleeya dah pun bawa ke sekolah dan sebelum itu dia dah makan 2 keping brownies..."Pandai la umie buat kek...." aku: "mesti lah.....semua ummie pandai buat tau, ini ummie Aleeya, semua boleh buat...Aleeya cakap je nak makan apa..nak apa..nanti ummie buatkan.."...

Sebenarnya semalam birthday dia..HAPPY BIRTHDAY ALEEYA!! .sepatutnya saya buat kek untuk dia semalam...apa lah orang itu...telah menyepoilkan hari bahagia anak saya....sian dia,belum dapat lagi kek birthday.....tunggu la, malam nanti kita celebrate belated birthday ye sayang....


Brownies Coklat
Sumber:1Mas2ra

Bahan A~cairkan
150g mentega
220g coklat masakan


Bahan B~gaulkan
260 gula perang
2 biji telur
100g susu segar
1 sudu teh esen vanilla

Bahan C~ayak
200g tepung gandum
50g serbuk koko
1 sudu teh serbuk penaik
1/2 teh soda bikarbonat

Cara buat:
1-ayak bahan C ke dlm mangkuk
2-cairkan bahan A lebih kurang 2 minit dgn api sederhana
3-gaulkan bahan B hingga bercampur sekata
4-campurkan bahan A,B,C dan kacau sebati menggunakan senduk kayu atau whisk.
5-tuangkan adunan ke dlm loyang yg dilanser dan di lapik kertas minyak.
6-Bakar dlm ketuhar yg dipanaskan terlebih dahulu 5 minit, selama 40-45minit pada suhu 170C.



Feluk Shiom..

post signature



Tiada apa yang dipinta, hanya secebis komen ikhlas saja.



2 ulasan:

  1. adehhh... tliur la pulakkk... anyway... happy blated bday ye Aleeya... moga jd anak yg solehah gitu...

    BalasPadam
  2. Insya-Allah...kalau ikut resepi di atas..manis gilakkk....serta merta sakit gigi...haha

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..