10 Jun 2009

Air Asam Special



Oke, atas permintaan teman blogger, ini resepi air asam yang saya cipta [gilak perasan weih...suke ati lor...]...sekurang-kurangnya betapa sedapnya ia, mak saya request 2,3 kali juga la saya buatkan air asam ni..sekali makan memang tak de sisa...apa nak gitau kan? Meh cuba kut kena dgn selera korang...


Air Asam
Oleh: Fizan


Bahan:

Sebiji bawang besar
10 biji cili padi
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula
Pati asam jawa
1/2 inci belacan
sedikit air
2 biji limau kastur muda

Cara:
Bawang merah,cili,belacan di tumbuk hingga lumat
Campurkan bahan tumbuk tadi ke dlm air asam jawa..tambah gula+garam...perahkan jus limau dan kulit limau muda tadi tu racik2 halus2..campurkan dan gaul rata..

memang sedap betul lah!!!



Feluk Shiom..

post signature



Tiada apa yang dipinta, hanya secebis komen ikhlas saja.



5 ulasan:

  1. salam kak fizan...
    wah ada buh resepinya...sedap nmpknya ni..leh try..tqvm kak..hihi..

    BalasPadam
  2. wsalam...

    ya, silakan membuatnye ye...mmg sedap *perasan la akak ni....

    BalasPadam
  3. emmm mkn dgn ikan bakar sedap tu.. dulu saya buat air asam tak masak.. tgk mak sy buat dia masakkan air asam tu.. nak thn lama katanya...

    BalasPadam
  4. aida, tak pernah masak pulak..betul dan logik juga kalau masak lebih tahan lama...tp saya buat sikit je..cepat habis..hehe

    BalasPadam
  5. kak fizan guna bwg besar atau bwg kecik? air asam jawa tu pekat or cair2?

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..