4 Jun 2009

Kek Black Forest German (Birthday cake)



Ralat: watermark gambar sepatutnya Kek Black Forest German



Yey!! baru je siap ni tau......dalam dok bertenet-tenet sempat lagi mengadun kek di dapur.. Resepi saya ambil dari buku Aroma Kek & Biskut oleh Hajjah Zabedah Shahir. Baru semalam terjumpa buku resepi yang dah 2 tahun beli tak penah guna lagi..haha

memandangkan stok blueberry pun banyak lagi....baki cream pun ada lagi....maka, baik manafaatkan stok yang ada...ini lah hasilnya.....kek ni lembut la dari pada kek minggu lepas yang saya buat tu.....belum potong lagi...tunggu tuan kek balik tiup lilin.....patut ada ceri merah...ceri pun tak beli...tak kisah la eh.

Jangan di tanya tang mana Germannya...saya pun tak tau....ikut je resepi asal dlm buku.

Kek Black Forest German

Bahan:
6 biji telur
150g gula kastor
125g tepung halus
50g tepung jagung
1 sudu besar pelembut kek
1 sudu teh serbuk penaik
2 sudu besar coklat emalco
75g mentega cair
50 g air sejuk

Bahan hiasan
Krim putar
Blueberry filling
coklat parut
coklat urai


Cara:
Pukul telur, gula hingga sebati..kemudian masukkan semua bahan kering. Pukul kelajuan tinggi selama 5 minit dan campurkan mentega cair.Kacau sebati.

saya buat 1 loyang saja...

Kalau ikut resepi, guna 3 loyang kalau nak buat 3 lapis..bakar berasingan....

Bakar selama 10 minit atau hingga masak pada suhu 180C.





Bila dah masak sapukan setiap lapisan dgn cream putas dan lapiskan dgn filling blueberry. Akhir sekali hias dgn coklat urai dan coklat parut di tepi serta atas kek.Jgn lupa buah ceri!




Feluk Shiom..

post signature



Tiada apa yang dipinta, hanya secebis komen ikhlas saja.



4 ulasan:

  1. fizan... camne ni.. rasa teringin sgt nak mkn kek mu itu.. mengiurkan la.. kalo berjiran bagus ni.. ko masak sy tukang rasa..hehhehe

    BalasPadam
  2. rajinnya akk masak memasak ni..pandai lak tu.masuk blog kak amida pun...fuh...cayalah kakak2 wir ni bab masak-mmasak...sedapnya...

    BalasPadam
  3. Wahh..kagum sayaaaaaaa...(sambil meleleh air liur nih)
    sangat la cantik...n kompom sedap nih
    bila la nak terer cam kak fizan nih..

    BalasPadam
  4. aida, aduh cemana ni...nak pos ke ke Johor? takut berkecai dan berkulat....bagus juga ada jiran begini, cepat sikit habis..boleh buat lain.


    idah, rajin kadang-kadang je tau...bukan hari2 pun akak masak...selalu beli kedai juge..tak tunjuk je...hehe...kak mida tu wajib la dia masak..dia dok jauh....huhu

    Yanti, aiseh...jgn la leleh...kang berjangkit kat bb..alah dik, akak dulu pun tangan kayu juge...semua benda tak tau..semua benda tak reti...lama-lama Insya-Allah terer la tu...terer ikut resepi cam akak!!

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..