28 September 2009

Kerabu Mangga



Kerabu mangga, kerabu pelam atau kerabu pauh.... yang penting pelam/mangga/pauh adalah dari jenis yang kecik kecik, masam dan muda... Merembes air liur....

Buah pelam telur ini di ambil dan di bawa pulang dari Perak ke Kelantan. Singgah sehari di CH. Punya la banyak mak bungkuskan.. dah la tiada jiran2 di sekeliling..nak bagi pun tak boleh..nak tak nak, menu hari-hari mesti ada kerabu atau tambah aje la dalam sambal belacan limau kasturi ke...atau buah colek....merembes lagi....

Tu ada lagi banyak.... ada yang dah masak...hihi... kalau ada geng suka mencolek, mesti sedap kan..... cicah dengan kicap+gula+belacan+cili api = berapi!



Feluk Shiom..

post signature



Tiada apa yang dipinta, hanya secebis komen ikhlas saja.



4 ulasan:

  1. lama dah tak kene kerabu mangga.... mangga yang muda....bes sikit... sweer sour gitu...

    BalasPadam
  2. sedap!!! kat rumah ni dah beberapa hari petik...mmg la akan kekuningan...masam tetap masak...nyummies

    BalasPadam
  3. uihhh...nyicah mangga muda sedep la ..kicap gula cili belacan...perghhh..

    BalasPadam
  4. FAWA,kalau ada geng menyicah lagi ler.....huhu tak ingat punye...

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..