21 Jun 2010

Sotong Bakar


Pernah tak tengok benda ini? Rasanya di tempat lain memang tiada. Hanya di pantai timur terutamanya di Kelantan kut ada. Ini adalah sotong kering. Sejak aku menetap di Kelantan ni, tak pernah aku beli walaupun mana-mana mesti ada gerai (jenis tolak) tu menjual sotong ini. Aku memikirkan mesti mengambil masa yang lama nanti makcik/pakcik tu bakar (ada tempat membakar juga di gerai bergerak ni).

Walaupun hati meruntun nak beli sebab... sotong ni memang dah termasuk kategori kegemaran. Hati nak singgah...tapi pikirkan budak-budak mana boleh tunggu lama.... alahai, rupanya sekejap je prosesnya! Harga sekeping sotong ni tak pasti, lupa pula, makcik tu ada beritahu..tapi yang ingat, aku beli RM5

Sebenarnya... bukanlah bakar sotong seperti tergantung tu...kalau begitu pasti lah liat kan... sotong tu perlu di gelek terlebih dahulu. Mesin penggelek tu seperti mesin pengisar air tebu (saiz lebih kecil seperti mesin membuat mee). Maka, anda bayangkan.... sotong yg biasa terdapat dalam paket tu..yang dah siap jadi memanjang.... itulah rupanya bila siap di gelek.



Proses seterusnya adalah membakar dalam masa 2-3 minit... Itu saja... dan dibekalkan sekali dengan 'colek'/cicah/sos yang dibuat sendiri.

komen aku: SEDAP!!! ~ makan sorang je tau...

pertama kali beli...rasa nanti akan beli lagi..dan lagi...




Coretan,

Fizan Wan Pani

post signature

5 ulasan:

  1. siap sepit dgn penyepit baju tu....
    sy br makan ole2 dr pangkor...adik sy kata mix dlm kerabu mangga sedap...
    colek dia mcm mn K.Fizan..

    BalasPadam
  2. pernah makan kt pantai morib... yg ala-ala ni punye...

    dlu masa skolah drjah 5.. ikut rmbgn g Kltn... jmp la org jual sotong gune keta tolak ni... d sebabkan masa tu budak skolah..duit pon kena catu...klu habis gune xde duit dah... tengokkk je la... smpi skrg teringt... uhuhuhuh jgn ngdung sok ngidam sotong ni dah la...haruuu haru

    BalasPadam
  3. Yin, ha'ah sepit dgn penyepit baju. Betul, biasa org thai/kelantan mmg buat kerabu mangga letak sotong kering racik halus2... colek dia macam sos cili biasa.Tp ini homemade.


    Dik Dah, oh kat Morib ada ek...akak tak pernah gi Morib lagi.. Kalau mengidam bagitau je la..boleh pos..benda ni kering, bungkus elok2 je..hehe

    BalasPadam
  4. waa baik tu..siap nak tlg pos kan...
    tgu sy ngdung.. kot2 sy terngidam lak..harus laju2 sy call order kt akak.. hehehehe

    smoga cepat la sy ngdung..amin

    BalasPadam
  5. Dik Dah, Insya-Allah boleh aje..

    amin....akak doakan semoga dik Dah dimurahkan rezeki dah cepat menimangcahaya mata...

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..