12 Ogos 2010

Puasa Pertama Aleeya Sofea




Ramadhan tahun 2010. Pertama kalinya anak sulung aku Aleeya Sofea berpuasa... kesian dia, sehari sebelum puasa dah ada tanda2 nak demam... neves nak berpuasa kut.. Hari ni aku dah pesan, tak boleh makan dan minum sehinggalah azan Maghrib...

Waktu bersahur, dua-dua ni bangun jugak.. Aleeya dan Zulaika.... si Zulaika ni, ermm peel dia memang dah di jangka le....

Balik sekolah, Aleeya ok lagi..... Zulaika sampai depan pintu terus menangis... merungut rungut kelaparan... beritahu aku cikgu tak bagi makan di sekolah.... :D.... ingatkan dia tahan, sesedar sudah ada plastik cococrunch la..... separuh hari je untuk Zulaika... siap minta aku buatkan nenen lagi...

Aku pujuk Aleeya bertahan sampai jam 7.30 petang... Hari ni kena pergi kelas Qiraati jam 3.30ptg-5ptg... Bulan Ramadhan kelas mengaji bertukar waktu... ok juga, daripada duduk rumah tak buat apa....ada pengisian, sekurang-kurangnya dia tak sedar masa berlalu....

Ambil dorang berdua di kelas, langsung pergi ke Stadium Kota Bharu ke Bazar Ramadhan... tak lama pun, beli apa yang berkenan je. Ramai juga orang.. tak larat nak tawaf dari satu baris ke satu baris...penuh dengan orang...

Alhamdulillah....Aleeya dapat habiskan puasa di hari pertamanya.... esok sambung hari ke-2.

5 ulasan:

  1. boleh la separuh hari pun noo.. janji ajaq pelan2.

    BalasPadam
  2. tu lah...baru 6thn...kakak dia dah ok..pengaruh rakan sebaya pun byk membantu...kawan2 sekolah ramai yg berpuasa..dia pun semangat la..

    BalasPadam
  3. Wah... tahniah Aleeya... dapat puasa penuh. Itu la dia, rasanya, kalau ada aktiviti, budak ralit, takde la dok tanya, lambat lagi ke berbuka... Amirul first day posa, sekolah cuti, dia dapat setengah hari je. Hari kedua baru dapat penuh. Macam-macam karenah budak-budak ni, nak ajor puasa. :)

    BalasPadam
  4. Yati, kalau yg dah pandai pikir ni mudah nak bagitahu.. si adik ni, bising je dia....cikgu dia tak puasa pun sibuk cerita kat rumah..hehe alhamdulillah setakat hari ni masih boleh bertahan...ajar dia waktu bersahur minum air banyak2...kontrol ulser tu..nanti panas dalam..

    BalasPadam
  5. slow2..puasa. inysa-allah..nnti penuh ler

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..