14 Mei 2013

Durian Crape



Sudah habis musim Durian Crape baru le aku nak buat.. ye la, baru teringin nak makan banyak.. pernah sekali aku beli, 4 ketui RM5 tak cukup. kecik kecik je bantalnya.. lekat celah gigi.. hehe bila buat sendiri rasain, makan sampai puas!


Resepi
Bahan-bahan untuk kulit :
- 20gm tpg gandum
- 20gm tepung ubi
- 10gm tpg kastard
- 10gm tpg jagung
- 1 biji telur
- 1 sk minyak masak
- 1 sb gula halus
- 40 ml susu cair
- 150 ml air
- pewarna kuning
- perisa durian 



 Cara Membuat:


- masuk semua bahan dalam mangkuk..sebatikan dengan whisk dan tapis..kalau pekat just tmbh air sikit..
- boleh juga blender..cuma sedikit berbuih..kene hilangkan buih2 tu dulu untuk elakkan crepe akan berlubang bila byk buih..
- ambil sesenduk kecil..tuang adunan dlm kuali yg dipegang..
- layangkan kuali agar adunan sekata..
- masak atas api kecil..
- masak hingga kering..angkt..tak perlu terbalikkan masa angkat tu





Bahan-bahan untuk filling :

- 150ML FRESH CREAM diputar hingga kental..(boleh mix sekali dgn 2 sb isi durian)
- isi durian..


Cara Membuat :


- letakkan fresh cream, letak isi durian ..dan letak lagi fresh cream di atasnya..
- lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah..

3 ulasan:

  1. senang je kan? pastu leh makan sampai puas.. terus semua tak mintak lagi...hahaha..

    BalasPadam
  2. hahah betui!!!! makan sampai biru muka... lepas tu masing2 diam..tak mintak dah...

    BalasPadam
  3. sedapnya makan sejuk2... selalu beli aja tak pernah buat lagi... orang rajin buat bapa aja nampak senang.. hi..hi..

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..