20 Februari 2009

Ikan Masak Taucu


Ok mood dah baik sikit...lega rasanya dapat berburak dengan kawan-kawan TSY! Dorang mmg best la weih...rogi tak kawan dgn deme nih...abis ilang tensein gitew....

Ikan masak taucu aku dah lama teringin nak makan..sejak sambung belajo ke universiti dan berkahwin, mmg tak ada sape nak masakkan taucu nih..lagi2 kat kelantan ni aku tak jumpe pun menu nih....ari tu nampak menu sapa ntah..ainal kut...erm, aku pun try masak semalam...suprise la kunun,kul 1 lagi aku dah masak...kul 3 sms asben bagitau kite dah masak siap..tekejut la dia..wakaka tp dia siap dah belikan sup tulang utk aku...aku kan demam, selsema, batuk...kalau pekena sup tulang ni mmg cair la segala2 sakit tu...amat memahami isterinya ini okeh. Kitorang makan sama-sama sebelum incik suami kecintaan ambo ke Penang OST bersana Seng sampai Isnin...huhu.

Siannyer anak-anak asik mencari je...tido pun tanye lagik...daddy pegi KL ke? bawak beg ke? naik kereta warna apa? huhu kalau cakap gi KL (kuala Lumpur) mmg dorang diam la..faham la tu..daddy gi keje...haha

Okeh, ini resepinye ye..


Ikan Masak Taucu.


3 ekor ikan- goreng

3 biji bawang putih-titik
1 keping asam gelugor
1/2 inci belacan + air= ramas
1 labu bawang besor potong bulat
2 biji lada hijau potong jgn putus
1 sudu tiram
1-2 sudu taucu - basuh sikit hilangkan masin
sedikit air
garam & gula
minyak utk tumis

cara:
Goreng garing bawang putih.Masukkan campuran air dan belacan, taucu dan tiram. Tambah air sikit masukkan ikan, bawang besar, asam keping, lada hijau, garam dan gula..masak hingga pekat sikit.

2 ulasan:

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..