25 April 2009

Kek Neskafe Berkrim

Mari merembess dengan kek saya ni.........hak hak

Pagi ini sebelum matahari naik memancarkan cahayanya lagi saya sudah bangun....sebenarnya dari semalam saya ingin membuat kek.....tetapi rasa tak sedap badan beserta cuaca yang panas, membantutkan niat hati murni ini...tengah malam pula si Aleeya asik bertanya bila nak buat kek? Pagi suhu sejuk sket..jadi nak buat kek pun best aje.....

Ini Kek Neskafe Berkrim. Aha, pertama kali saya membuat krim ni tau...mula-mula putar tu, rasa macam tak menjadi je....sebab cair pulak....mana ada krim cair....tak pe, dekat 20 minit juga la saya tinggalkan krim berputar pada kelajuan sederhana, sambil2 menyiram bunga di laman...akhirnya jadi la jugak sikit-sikit...ok la untuk manusia yang tidak belajar dengan cikgu bertauliah kan.....rasanya???? oohhh sudah tentu la sedap....kui2x. Apa yang saya suka kerana sukatannya sikit2 je..so hasilnya adalah kek yang bersaiz kecil...jadi, confirm dalam masa sehari boleh habis...... Nak cuba?? jangan lupa add link blog Fizan okeh.


Resepi Kek Neskafe Berkrim
Pembuat kek: Fizan

Bahan Kek.
100g tepung naik sendiri
80g mentega
80g gula kastor
2 biji telur

1/2 sudu teh essen vanilla **
1/2 sudu teh serbuk neskafe *yang buat minum tu la kan...**
1/2 sudu besar air **

** - larutkan.

Bahan Untuk Krim.
1 biji telur
90g gula icing *manis bebenor, kurangkan aje kepada 70-80g
1/4 sudu teh vanilla
110g majerin
1 sudu besar serbuk neskafe**
1/2 sudu besar air**
**kacau sebati


Cara:
1-Pukul mentega hingga kembang. Masukkan gula dan campuran neskafe pukul hingga gebu.
2-Masukkan telur satu persatu kacau rata...kemudian masukkan tepung kacau rata semula.
3-masukkan adunan ke dalam tin pembakar yang telah di lenserkan majerin, bakar pada suhu 180C selama 20-30 minit atau hingga masak.

4-Setelah masak, sejukkan kek dan kemudian belah dua. Sapukan bahagian pertama dengan krim dan lapiskan dengan kek bahagian kedua. Salutkan keseluruhan kek dengan krim dan hias dengan choclate rice.

Cara Buat Krim.
1-pukul gula icing dan telur hingga agak gebu.
2-masukkan esen vanilla beserta campuran neskafe pukul lagi hingga sebati.
3-sejukkan dulu sebelum guna.



Selamat maju jaya!

post signature

9 ulasan:

  1. mencongkammmm u olls.....!!!!

    BalasPadam
  2. sku baru kena sepotong..anak aku 2 potong, izzaty sepotong..aku ingat, jap lagi mesti habis....tak sempat nak tunggu esok....

    BalasPadam
  3. sedapnya Jan..tak tahan nengoknya

    BalasPadam
  4. nyummm nyummm.. dap! dap!.. kalo si maisha makan mesti ckp gitu.. hehe

    dh lama tak buat kek..

    BalasPadam
  5. adusss...
    mmg leleh leyo la ijan..
    uhuksss...sedapnyer!!!

    BalasPadam
  6. Kak ita, erm..sedap juga rasanya..boleh la akak cuba resepi tu....kurangkan gula pada cream, memang sedap...*peran tul..huhu

    Aida, cuba la..resepi simple je tu..kek pun tak besar, saiz kecil tu..kalau kat kedai biasa RM15 punye..hehe bagi maisha...dap! dap!

    Tinie, meh meh....jemput.....ko buat la....ikut je resepi tu..

    BalasPadam
  7. dah mcm pakar kek nih....dah boleh ambik tempahan kek lepas nih
    mesti la sedap kannnnnn.....

    BalasPadam
  8. fizan...tak tahan tgk kek ni..dah lama tak buat kek hehehhe

    BalasPadam
  9. maksu, kek ni elok la kena 'tutup' coz kalau tak salut krim, harus la tak berapa berselera agaknya budak2 ni...hihi

    kak amida, boleh la cuba lepas ni...

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..