Pages

27 April 2010

Tidurlah wahai permaisuri...


Sekarang mudah sungguh bila dia nak tidur. Sejak berhenti menyusu badan, dia dah pandai menyusu botol. Lama juga la nak ajar.... kena keraskan hati la...dia mintak nenen, aku buat tak tahu, bagi je botol.... nenen pun dah nak kering susu...sakit wooo...lagi2 time dia geram, dia gigit..hohoho..berdarah pun pernah... Umur dah 2 tahun 5 bulan aku mmg nekad stop kan dia. Waktu dua tahun, tak sampai hati lagi.... dia pun memang nangis bersungguh-sungguh la kalau tak dapat..lagi-lagi waktu malam.

Sekarang dia dan pandai....pandai ambil air masak sendiri.... air dalam peti... kalau nak botol, dia cakap minta buatkan....selagi tak buat, selagi tu la minta....kalau tak layan, macam biasa la senjata dia...nangis....merajuk...hentak-hentak kaki...

Dia tidur waktu betul-betul mengantuk..... kalau aku tak tidur, dia akan tunggu sama...sambil main laptop dia yg tak cukup sifat tu.... tak cukup sifat sebab ada certain keypad udah hilang...dia gak ler mencabutnya..malas aku nak betulkan...kalau betulkan, lagi dia suka cabut...lantak situ..dah hilang pun keypad tu.... dia suka layan youtube katun....leka nengok...sampai tertidur tidur kat meja, tangan pegang mouse. Atau, kalau dia tak nak tidur..aku tutup semua lampu...ajak masuk bilik.... terus dia lena.... botol pun tak sempat minum dah...

Sekarang dah 3 tahun. Malam dah tak menggaruk lagi mencari nenen.... rasanya tidur dia pun lebih aman sket lah...kadang-kadang je merengek... tapi, dia tidur lama...sampai ke tengahari. Itu sebab bulan ni ada la 2,3 kali je pergi nursery... alang-alang hantar, asal hantar asik tidur je...senang betul kerja pengasuh dia kan....baik duduk rumah je... kalau aku emergency keluar, baru tinggalkan dia...tak lama, t/hari aku ambil balik dia....

Dalam 3 orang anak aku, dia sorang je aku berjaya full breastfeed. 2 orang kakak dia, tak sampai pun umur 5 bulan, stop...sebab susu kering...


Coretan,

Fizan Wan Pani

post signature

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..