22 Ogos 2010

Gulai Asam Tempoyak


Menu berbuka entah bila... aku buat gulai asam tempoyak. Dah lama tak makan asam tempoyak. Ish ni lagi sedap lah kalau ganti ikan patin, tambah pucuk rebung..tak pun ganti belimbing buluh...slurpp!!! fuh... kalau balik kampung Pahang, menu asam tempoyak ni hari-hari pun tak pe....hehe air tangan MIL memang tak ble cakap apa la... aku tukang makan je.. Ikan paling sedap di buat gulai asam tempoyak ikan patin tak pun ikan talapia fresh from kolam FIL..

Sudah hari ke-12 kita berpuasa... Alhamdulillah cuaca di Kota Bharu sejak mulai Ramadhan ni seringkali hujan... sejuk lah sikit berbanding cuaca 2,3 bulan lepas...panas terik laksana kemarau.

Setiap hari boleh kata aku masaklah... tahun ni tak jual dah tudung bawal... entah, tak ada peten yang cantik di mata...dah servey tempohari....sama je petennya... banyak juga kedai tutup dan ada juga yang menjual tudung ekspress sarung cepat tu...bila dah tak jual ni, tahun ni tidak le kelam kabut nak ambil stok bagai... rilek sikit.... tidak la lagi membeli juadah di pasar ramadhan... lagipun rasanya harga di param melampau2 pulak kali ni.. serba tak logik tak boleh diterima akal aku. MAHAL belaka.... baik masak nasi, goreng ikan, bancuh air oren sendiri lagi sedap... tahun ni jual Rx-Lite, Alhamdulillah keadaan tenang...tetap ada sale!

Bahan membuat kuih raya aku dah beli semalam serba sikit... ingat nk try buat biskut dahlia..biskut kegemaran aku dari kecik lagi..... sedapnye... aku ingat nak buat 3 bekas besar terus.. 1- Bawak balik rumah mak aku kat Sungkai 2- Bawak balik rumah mil aku di Pahang 3- stok makan anak-anak aku...selera anak aku sekarang memang menjadi-jadi....setakat biskut, sehari je boleh habis kalau tak pantau...

projek seterusnya biskut tat nenas..biskut apa lagi yg ada di blog resepi kawan2 lain..nanti la study...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..