22 Ogos 2010

Kerabu Taugeh & Pucuk Paku



Sesekali berbuka dengan kerabu lahai, sodapnya.... baki taugeh banyak lagi..beli 50sen punya la banyak makcik di pasar tu bagi... ni kelebihan kalau beli di pasar... siap dapat free gift lada lah, limau lah kadang-kadang makcik tu selitkan dalam plastik...

Resepi kita agak-agak je la ya...

Respi Taugeh & Pucuk Paku

Bahan:

taugeh bersihkan*
pucuk paku bersihkan*
kerang ambil isi*
**celurkan

Bawang besar mayang halus
sedikit daun kesum potong halus-halus
sedikit beras goreng tanpa minyak - kisar halus
cili kering tumbuk lumat
air asam jawa
sedikit kerisik
garam secukupnya
santan pekat

Cara:
Campurkan bahan celur bersama daun kesum, bawang besar,cili kering dan gaul sehingga sebati... bila dah sebati, campurkan beras goreng,kerisik,air asam jawa,garam dan santan...gaul sebati...

sebaiknya, campur santan tu dekat2 nak makan..baru sedap dan fresh.

3 ulasan:

  1. malatop kerabu hang mate... dah la perut aku, perut melayu... aduhduhduhh.. pedih perut menengokkan kerabu itu :p

    BalasPadam
  2. kerabu bodo je ni..orang lain buat lagi sedap...hehe aku setahun sekali tak tentu lg ada kerabu ni...kuang kuang...

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..