3 Ogos 2010

Mangkuk Sup & Sudu Bunga Kangkung Pink


Ingat tak masa kecik-kecik dulu, di kampung kita Selama..Bangan Serai.. Taiping... Alor Pongsu... Parit Mentara 3 (kg kelahiran aku), Kuala Kurau... rata-rata kita makan minum pakai pinggan mangkuk bunga ini lah!!

Rindu nostalgia lama... dah lama aku perhatikan blogger pencinta barangan lama ni... cuma tempohari aku tak tahu mana nk dapatkan barang ni.. macam teringin nak makan minum pakai pinggan old scholl nih... masa kecik, pinggan bunga ni mmg banyak dalam almari pinggan mak... atas para mak.... siapa lagi anak dara dia yang suka bagi pecah..kalau bukan aku... kekdahnya membasuh pinggan dalam keterpaksaan. Dulu aku rasa semua kerja rumah aku sorang je buat.. adik beradik semua lelaki meh.... dorang tau bangun tido dah gi main... aku, bangun tido perkara wajib gi basuh pinggan kat sinki dulu... hu hu hu

Siang tadi aku telepon mak... rindunya kat mak aku... aku tanya dia pasal pinggan lama dia... hehe aku citer aku nak kumpul... sedih, dia cakap set bunga kangkung dia semua dah pupus... pecah...hilang...tinggal ada satu set bunga hitam. Dia pun tak tahu bunga apa..balik raya aku nak tengok...tapi mmg barang lama dia tak penah pakai... dia nak bagi aku.. yahooo!! sayang mak! Siapa lagi kan dia nak bagi harta pusaka, kalau bukan anak dia ni... aku pun bukan selalu memintak mintak kat mak aku... tak pernah lagi aku mintak barang dia..waima baju kebaya dia yg lawa-lawa dulu pun dia boleh bagi sedekah kat orang Kemboja yang datang jual kain kat rumah aku... terkedu aku..bukan selai....SEMUA sekali dia bagi...uwaaaaaaaaaaa nostalgia ko.... tapi baju tu aku pun tak muat pakai....mak aku slim dan kecik molek tau zaman remaja.... antara tercantik kut zaman tu...tu pasal abah aku nak kawin ngan mak aku..walaupun tak cukup umur lagik... LOL

Korang ingat tak, pinggan mangkuk kaler merah tu..hat ni memang berdozen2 kat umah...masih pakai sampai sekarang...

Yang tinggal je pun seterika arang... set bekas kuih kaler coklat tu, tempat simpan telur apa lagi ek...nanti ako sekodeng almari pinggan mak aku...tak pernah aku belek pun almari dia...

Dulu, mak aku buat kuih muih semua sendiri... aku ingat mak ada acuan maruku..siap acuan pelbagai bentuk maruku, acuan kuih kapit, bekas tempurung berlubang buat cendol, bekas seramik tempat pukul bahulu, pemukul bahulu.. oven butterfly atas dapur minyak tanah pun ada lagi aku rasa (tak pasti, mungkin dah kena buang abah). Paling rare, lampu gasolin abah dari usia aku 3-4 tahun tu masih elok tergantung.

Yey, hari ni dapat mangkuk sup 6 butir bersama sudu 5 butir. Hokey kualiti puas hati. Baru dan berkilat lagi.

Makan laksa dengan mangkuk ni pun nikmat weish....

2 ulasan:

  1. bk mmg nostalgia..tk sah kalu tk da set ni..

    BalasPadam
  2. kak chah, set bunga kangkung mmg saya aim sebagai koleksi pertama. nk kumpul selengkap2nya..ecewah..pening kepala esok kut nak pindah.. hu hu

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..