18 September 2010

Pinggan lebih 80 thn usianya.



3 jenis corak yang berbeza ini pinggan hasil buatan Jepun jika di lihat pada label kabur belakang pinggan.

Menurut mertua, ini lah pinggan paling lama dalam simpannya yang berusia lebih 80-tahun. Warna pinggan pun dah bertukar pudar, terdapat corak retakan dalam lapisan kilat luar pinggan dan bekas gesekan di punggung pinggan yang membuktikan ia memang dah lama.

Ada 3 jenis dengan 3 warna iaitu hijau muda, biru dan hijau tua. Corak macam paku pakis campur dengan bunga-an pun ada.. tp tetap motif flora dulu-dulu...

2 ulasan:

  1. aku ada pinggan ni..kat rumah opah..dah retak..balik raya hari tu aku sambor pinggan bujur bunga kangkung dan 1 set si biru(ada pinggan.cawan dan mangkuk nasi serta mangkuk bubur...tapi tinggal kan dulu sebab x muat dlm kereta.

    BalasPadam
  2. @shida bunga ni pun kalau kedai antik mcm susah nk dapat.. ada 14 keping.kami ambil 1 keping je buat gantung kat dinding..wakak sian plak nak ambil byk2..kenangan mertua aku kat mak dia..sedih plak nanti kan.. uih yg set biru tu cam menarik je...kalau dah ambil tayang k..nk tengok..

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..