10 April 2011

Kue Teaw Kungfoo




Antara kegemaran aku ni Kue Teaw Kungfu. Last time masa singgah R&R Jeli, nampak menu Kue Teaw Kungfoo, tapi dorang tak masak pula. Kempunan aku di situ... kali ni mencuba sendiri, ok lah..not bad. cuma telur tu kalau tak payah pukul sangat pun tak pe..pecah gitu je baru le sodap!

Resepi Kue Teaw Kungfu ( 2 orang makan)

250g kue tiaw
5 ulas bawang putih
sawi
2 biji telur
lobak merah
putik jagung
cendawan butang *optional coz dlm peti ais aku ada
bebola ikan *optional coz dlm peti ais aku ada
dada ayam potong kecil
udang
4 sudu besar sos tiram
4 sudu besar kicap cair

2 sudu tepung jagung bancuh dlm air
minyak utk menggoreng
1 sudu minyak bijan
garam & serbuk perasa

CARA:
  • goreng kue teaw terlebih dahulu. balik-balikkan ia kemudian letak di dlm pinggan

JOM BUAT KUAH PULA:
  1. tumis bawang putih hingga kuning. masukkan ayam & udang. Goreng 5 minit
  2. masukkan air secukupnya utk kuah. Renih hingga mendidih.
  3. masukkan sayuran keras seperti lobak, putik jagung, cendawan & bebola ikan. Masukkan sos tiram & kicap.
  4. masukkan campuran tepung jagung
  5. masukkan sayur sawi
  6. pecahkan telur
  7. masukkan garam & bhn perasa.. rasakan..
  8. tutup api, tuangkan ke atas kue teaw tadi
  9. hias dgn hirisan daung bawang & cili

selamat mencuba ^^,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..