23 November 2011

Mawar Kuning



Bulan lepas aku ada membeli bunga ros di Banjaran Titiwangsa tu.. Kini ia telah pun berbunga sulung di dalam tangan ku... Saiz lebih kecil dari saiz beli... tapi harumnya... wangi sangat... sampai melekat di hidung rasanya.... Memandangkan hujan, kelopak pun tak boleh buka habis.. maka, aku angkat semua pasu letak bawah atap... sia-sia saja baja aku letak..semua habis ke tanah juga... tak sempat pun di serap... rasanya, kalau kena matahari ni..lagi lawa lah hasilnya... tu la, musim tengkujuh sekarang di Kelantan.... matahari pun tak nampak bayang.....

Malam tadi pukul 11.00 malam aku melawat pokok ros aku ni..tu dia, terjumpa 2 ekor ulat daun besar sedang sedap makan pucuk muda... wah wah...sedap ya kamu..... entah bila dia datang panjat... tak tunggu la, terus aku kill u!! Sebab dah letak bawa atap...cepat2 aku sembur pelindung daun... harap seminggu balik kampung esok, jangan la kena serang lagi....




Coretan,
Fizan Wan Pani

post signature

2 ulasan:

  1. comelnyer..
    sy pun suke bunga ros/ mawar ni..
    tp masa tu agak terhad nk men ngan bunga skrg..
    1 lg serangga perosak yg suke mkn daun bunga ros ni,
    kumbang, die suke kluo mlm n gigit daun..

    BalasPadam
  2. betul tu...mmg rumit penjagaan ros ni...kalau ros yg wangi tu lagi la kumbang suka. kat rumah ni pun belalang dgn ulat banyak sungguh....lagi2 cuaca hujan manjang ni..lagi depa suka keluar..cess

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..