Pages

6 September 2012

Gulai asam tempoyak pucuk rebung

Gulai asam tempoyak  rebung

Hari raya hari tu kempunan nak makan masakan mertua. Mertua aku sakit.. tak boleh berdiri.. so yang masak aku dan adik ipar aku.. masak koboi je..haha ok, sebab dah kempunan, nak jadikan rezeki balik dari kampung tu aku pergi la pasar Wakaf Bharu tu.. nun diaaaa... ada sebesen rebung siap racik. Aku tanya mek tu berapa sekilo? dia cakap RM7... aku pikir nak makan puas puas aku bagitau nak 2 kilo. Mek cakap alang-alang tinggal kat dia sikit je, aku amik je le semua. Dia kasi less RM5... aku pun laju je lah cakap boleh.... hamik ko..dekat 4 kilo... tak pasal pasal senget sebelah tangan aku bawa. Mujur aku bawa beg tesco tu.. senang nak angkut ikan sayur gitu.... emm ni nk beli raga beroda tu.. lagi senang..tarik je..ekeke

Ok ni aku masa versi mak mertua aku.. lain sket tau dari Perak punye... kalau belah kite perak tu ada serai...bawang segala... cara mertua aku lain sket... tak de serai..bawang... baru la rasa tempoyak pure... aku suka mcm ni.. sedaaappp!!

Resepi :
Segenggam atau lebih rebung (kalau racik fresh tak yah rebus pun tak pe..kalau yg peram masam tu better la rebus dulu kasi hilang bau masam dia yg over tu)
1 inci kunyit hidup
5-6 biji cili padi.. nak pedas lagi tambah ler 
1 biji cili merah
*** tumbuk lumat bahan ini***

ayam/ikan patin/ikan talapia
3 sudu besar tempoyak
Air secukupnya
8 tangkai daun kesum
1 keping asam keping
garam/gula *aku x pakai pak aji...seram you rambut gugur... pakai ler gula merah...sedap pun sedap...

**bahan tumbuk campurkan sekali dgn rebung..air..tempoyak..ayam/ikan...daun kesum dan asam keping.. Masa masukkan air tu tengok betul2 paras... than boleh renih hingga masak...masukkan garam gula dan rasakan...**

antara ikan yg aku suka makan selain ikan patin yg wajib mmg sedapp sangat.. ikan talapia pun sedap... ayam pun ok... lain2 tu aku jarang buat, sebab laki aku x makan... dia org Pahang mau yang biasa org sana makan je..huhuhu


itu je..simple je...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..