4 Oktober 2012

Cinnamon Roll Bread




Setahun tak menguli tepung membuat roti.... tiba-tiba terajin pulak.. Alhamdulillah anak-anak semakin suka makan.. dan sentiasa nak makan.... dulu, asal aku buat je tak de sapa nak makan.... sedih tau.... tu yang malas nk keluarkan oven.. Sekarang sekali buat, licin terus... Alhamdulillah....

Nah resepinya :


RESEPI CINAMON ROLL BREAD

300 g tepung high protein
1 biji telur
8g yis
100 g susu segar
50g mentega
20g gula halus
1 sudu kecil garam

Bahan inti :
gula perang secukupnya
serbuk kulit kayu manis secukupnya

Bahan icing:
50g cheese
20 g mentega
100g gula halus *saya kurangkan sikit (agak2 je...)
secubit garam


CARA BUAT:

Uli semua bahan pertama sehingga kenyal. Perapkan selama 1 jam atau hingga naik 2 kali ganda.
telah naik 2x ganda....


Bahagikan 2 bahagian dah uli doh serta canaikan. Taburkan
saya taburkan banyak sket gula merah.. sedappp... lagipun nk bagi anak-anak makan...dorang suka la  kalau macam ni...

Kemudian gulung dan potongkan sama besar.... 




Susun cantik-cantik dalam paper cup. Bakar dalam oven pada suhu 180C selama 15 minit atau bergantung kepada oven korang ek... sampai masak.


Sementara tunggu masak tu, pukul lah ising.. tak yah pakai mixer.. pukul dgn tangan jek....



Bila roti da siap masak..keluarkan waktu panas-panas tu..letak ler sikit ising atasnya..... sedap!!!



Enak di makan waktu panas-panas tu... pergh ada pulak teh o....makan waktu lapar....hehe ok selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..