25 Julai 2009

Keladi Asam Pedas


Petang ini juga menu kegemaran saya adalah Keladi Asam Pedas... ermm sedap nih..... memang terbuka selera bila terjumpa menu ini walau di mana juga kedai mahupun bertandang ke mana-mana. Keladi terjumpa ketika di Tesco juga la kan....sayur lain dari kotak sayur pertama sampai kotak terakhir adalah SAWIIII aje...aduih bosan betul la Tesco ni...tak ada sayur lain ke hapa....tak soper Tesco tempat lain kekdahnye.... penat aje memusing..asik asik SAWIIIII....

Keladi ni pun macam hidup segan mati tak mau je ropernye....nak tak nak amik juga la dua batang itu pun setelah puas memilih milih cari yang mana segar lagi...... payah nak jumpa keladi yang segar... melainkan belakang rumah mak saya je...hik hik (balik kampung pun mak buat juga sayur ni...sedap!!)

KELADI ASAM PEDAS
Resepi

Keladi siang buang kulitnya...
Bawang merah
1 inci belanca
2 sudu besar cili giling/kisar
garam secukup rasa
perasa makanan
air secukupnya
Daun Kesum
2 keping asam keping


Cara:
Potong2 keladi dan rebus hingga empuk bersama asam keping. Setelah masak, sila tos air hingga kering.

Tumbuk lumat bawang dan belacan.

Masukkan bahan tumbuk bersama keladi ke dlm periuk. Campurkan air secukupnya bersama cili giling. Jangan lupa asam keping dan daun kesum. Masak hingga mendidih.Tambahkan garam dan perisa makanan....



Feluk Shiom..

post signature



Tiada apa yang dipinta, hanya secebis komen ikhlas saja.



3 ulasan:

  1. sapa2 yg suka laksa..harus le suka asam pedas nok

    BalasPadam
  2. sy fail bab masak batang keladi asam pedas ni.. ada rasa kegatalan kat tekak.. kalo keladi tk jadi masalah.. eh yg rebus dgn asam keping tu nak buang gatal tu ke..? sy selalu rebus tak bubuh apa2 pun

    BalasPadam
  3. Intan, kau memang memahami citarasa ku nyah...i like it very muchhh!!!


    Aida, nak hilangkan gatal tu..ko kena siat siat kulit batang keladi tu..boleh imagine tak..kulit tu ko siat tarik dari bawah ke atas sampai licin..macam kupas bawang...itu baru hilangkan gatal..macam ubi tu mmg tak gatal dah..sedap ubi tu..rebus macam biasa guna asam keping utk hilangkan lagi gatal tu...aku rasa la..sebab mak aku buat macam tu...hehe yg pasti buang kulit tu betul hilangkan gatal..so far aku buat x penah gatal lagi...alhamdulillah...

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..