8 Julai 2011

Pasar Jam Besar Bulatan, Kota Bharu


Lesen memiliki basikal





tali pinggang wanita




Jam antik



masing ingatkah?? Lampu minyak tanah gambar amoi. hitam hidung bila bangun pagi..hehe sumbu boleh laras kecik besar gitu... masa kecik suka main sumbu tu...




Basikal ni kecik je. saiz mini




barangan tembaga. kasi kilat sket, memanchor manchor la sinarnye...



koleksi bentuk haiwan tembaga.




Acuan akok. berat gak ni. RM70 tak silap harga di jual.



Koleksi bekas celak bersaiz kecil = celak mata
ingat tak?? dulu-dulu famous sangat celak ni. Lagi kalau ada orang balik dari Mekah.




bekas celak. bersai besar = celak kening




syiling lama



Kuda ni berat sangat





Macam pleater cenderahati. Tertulis 'Suaikenal 79'. erm... sudah 32 tahun usianya.



Bahagian dalam yang masih elok. Masih boleh gi guna pakai




Seterika tembaga lama..masih ingatkan kamu??



madu asli yang ada di jual.


---

Pagi tadi jalan-jalan di pasar Jam Besar Bulatan di Kota Bharu. Di sini setiap Jumaat diadakan jualan pasar sepanjang jalan di kawasan sekitar situ.

Saja cari dan lihat jualan barang-barang antik. Dulu pernah pergi, tapi tak jumpa sesiapa pun jual. Saje lah...kut ada barang yang menarik, boleh la beli.. aku macam biasa kalau ada orang jual pinggan mangkuk harga gila murah..confirm aku beli. Tu pun kalau boleh pakai lagi la.. tapi kan, koleksi aku ada pinggan mangkuk corak kangkung je la.. tak macam orang lain le.. tak de kabinet nak simpan lah.

Ok, tengok la gambar ye.. itu je yang dapat di snap. Hari panas..peniaga dah susun barang nak balik. Hari ni Jumaat, semua nak bersiap pergi sembahyang dah.






Coretan,
Fizan Wan Pani

post signature

6 ulasan:

  1. bestnya tengok brg2 antik nih....pernah ke kg morten melaka...kat situ lagi terbeliak biji mata tengok pinggan mangkok serta brg2 antik...teruja betul

    BalasPadam
  2. wooo belah2 sana mmg byk kan..kat sini puas mencari tau Maksu. Kalau ada pun harga sangat mahal. Boleh set Vantage tau harganya... tp sekarang peniaga online brg antik pun dah markup harga..tak mampu la den nk kolek dah...ermmm

    BalasPadam
  3. aku sangat suka tali pinggang tu... huhu.. memori zaman kecik2 tu..

    BalasPadam
  4. Ita, memang memori yang indah. aku pun main gak.. perasan sangat cantik woo...buat main pondok-pondok..main mekap mekap

    BalasPadam
  5. haa.. sy pernah pergi sekali pasar ni.. masa tu dok kt hotel raudah.. saya suke minum jus mangga.. depan hotel tu.. sedappp.. tp brngan antik ni x jumpa.. owhh len kali klu g kltn.. mau ade d kb pepagi jumaat... suke la g pasar tu..

    BalasPadam
  6. Dikdah, hotel raudah ye..barangan antik ni kadang2 ada peniaga dia dtg..kadang2 tak ada..ini pun kebetulan je terjumpa. susah nk jumpa peniaga brg antik puas jg mencari...akak minat Pinggan Mangkuk Lama tapi elok yang boleh guna pakai lagi tu la. kalau ada nk beli...tp tak ada pulak org jual..kalau ada pun harga mahal ya amat.

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..