Pages

9 Ogos 2012

Sambal Tempoyak Bilis, Udang dan tempoyak


Sori lama x update blog. Selalu aku masak lauk simple ni sebab somi aku suke. Aku pun suke... kena pulak stok tempoyak fresh banyak.. aku buat sendiri lagi. Itu lebih bermakna dan terasa kelazatannya heh heh heh Hokey kengkawan... ini resepinya. Resepi ibunda mertua saya.. Resepi Sambal Tempoyak Bilis ¤ ikan bilis di cuci bersih ¤ tempoyak sesedap rasa ¤ petai diambil bijinya ¤ udang* ni optional. Nk ganti bilis saja boleh, nk pakai udg saje pun boleh ¤ 1inci kunyit hidup ¤ 2-3 tangkai cili padi *nk pedas lg taruh lebih ¤ bawang besar potong weges ¤ garam/gula *sy x pakai aji.. nanti gugur rambut ¤ air sikit Cara 1- tumbuk lumat cili dan kunyit hidup 2- masukkan hasil tumbuk, petai, bilis, bawang besar, tempoyak dan air. Buka api perlahan... kacau hingga hampir pekat. 3- masukkan udang. Kacau lagi sampai udg masak. Masukkan garam gula. Dh nk kering air tu boleh tutup api. Senang je kan.... selamat memasak!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..