28 Jun 2013

Ikan Guppy (Gapi) & Ikan Molly new baby in da house...

baby Molly

Hello.... sejak tahun lepas lagi dah bela ikan... guna bekas mcm pasu leper tu.. saiz M.. Dulu bela Molly warna warni beli 10 ekor di kedai.. ada hitam.. putih.. oren... tapi sebab cuaca waktu tu sejuk sejuk hujan... ikan ni sampai biak membiak dengan banyaknya... Sampai la saat balik kampung seminggu.. balik sini tengok sekor pun tarak.. yang tinggal adalah seekor anak katak.. mendidih darah aku.. punye la marah.. maka, mati lah anak katak itu aku kerjakan... tak ada rezeki....

Lepas tu aku beli lagi 10 ekor... sebab cuaca dah panas terik... air hujan pun tak ada.. gelojoh terus aku letak air paip... heheh lepas letak, aku dengan izzaty titon kejap.. bangun bangun Izzaty cakap ikan kuak lentang dah... semua MATI! uuuu kesiannya mereka...

Kemudian beli lagi... aku plak sibuk apa ntah... air tak bertukar... sekor demi sekor mati.... sampai ler beberapa bulan aku tak renew pun ikan.. nampak jentik jentik pun dah menguasai bekas.. aih tak bole jadi... bukan apa, aku sayang rumpai air dalam bekas tu dgn keladi bunting tu aku kutip di Sungai Golok okeh.... selambe je aku pi tepian sungai gi kutip letak dlm plastik..simpan dlm beg..hehe

baby Guppy
Kelmarin, dua hari lepas.. aku pegi beli ikan Molly dengan anggota baru iaitu ikan Guppy... tu pun lepas aku google cara bela ikan guppy... rupanya ikan ni senang bela.. cuma pastikan airnya sesuai... suhu... bila beranak cecepat asingkan anak dia...tu kalau pakai akuarium kecik.. sebab aku letak ikan guppy ni dalam tempayan besar, sebenarnya tak pe je letak sekali... dorang bebas berlari... dengan adanya rumpai & keladi bunting anak ikan boleh menyorok dari di makan induknya... kalau letak dlm akuarium memang kena asingkan.. kalau tak mmg tak de sisa ler anak ikan ni... kena makan!

Baru beli tak sampai 48 jam, aku nampak dah ada 5 ekor anak ikan Guppy... seronoknye... aku beli 2 betina, 1 jantan... Ikan molly pun aku beli 3 ekor je... 6 ekor ikan = RM5  saje nk test tengok ikan ni ok ke tidak... kang mati, frust aku... oh ye... aku rasa dia idup sebab aku guna AIR HUJAN.

so sekarang baru ada 8 baby ikan yang kiut kiut.... anak aku suka la membelai ikan ikan ni.. jgn mati udah sebab pening!

1 ulasan:

  1. memangla mati ikan tu tak diletak anti klorin klau gune air paip

    BalasPadam

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..