3 Januari 2015

Banjir Besar di Kelantan 2014 (26.12.2014 Jumaat)

Hari ke-3 di rumah. Alhamdulillah malam tadi hujan lebat. Walau pun risau air makin naik..tp aku tetap bersyukur.. air dalam rumah memang dah kering sangat. Aku masak pun jimat2 je air. pakai mana yang ada. kebetulan je kot sehari sebelum kejadian aku dah siap simpan air bersih dlm tong air.. pakai yang itu je masak nasi. Maska lauk pun ala kadar.. sardin & telur. tak terpikir dah nk masak lain2 menu. Kalau boleh jimat air. tak nak guna air banyak nanti nk cuci periuk pinggan. Aku siap pesan kat budak2, kalau rasa nk berak kencing..terpaksa la kita pakai air depan rumah tu haahah...air dlm jamban pun kering gak... budak2 buat muka kerut kerut je... pepandai le korang tahan sementara nk tunggu hari hujan. Cuaca memang mendung..tapi tak hujan.. tanda2 nk hujan tu ada..tp aku target malam baru hujan kot.. laki aku standby tong besaq kat luar...

Malam tadi hujan lebat..kitorang mandi kat luar je.. hahahah pertama kali dalam hidup sejak menetap kat sini, mandi kat luar.. hujan lebat jam 12 malam.. tak de malu apa dah.. jiran2 depan tu semua dah pindah... line kitorang je kiri kanan aku ada kat rumah..yang lain tu mmg tak ada. lagi pun gelap gelita. Tutup lampu. mandi! Sehari sekali je ko mandi... bersyukur lah kan dapat mandi.. kalau duduk kat sekolah (penempatan sementara) dapat ke mandi? huhuhuh ntah2 gosok gigi pun tak boleh... memang menginsafkan sangat waktu kejadian... 

Hari Jumaat ni air naik sikit..sampai tiang porch. Tunggu sampai tengahri..air mentain kat situ. Aku cakap dengan laki aku... rasanya air tara ni je kot... cuaca pun cerah je... nk cek update facebook pon tak boleh...tp agak2 je...mmg air situ je kot.. Stok makanan kering kami dah nk habis... terpaksa juga masak air guna air hujan yang di tadah semalam. Siang tu kami tak mandi pon... tunggu malam/hujan baru mandi hihihi... baju pun tak tukar...berjimat.. baju makin bertimbun! Air tak de...letrik pon standby je kot takde gak...



Air last sampai sini. Betul2 tepi tiang porch. Asalnya laman kami ni rendah jugak. Jiran sebelah buat rumah..kitorang tumpang upah buat pagar sekali.. than mintak dorang simenkan tanah laman kitorang sebab semak. jarang ada rumah. Pakcik2 tu simen 2 kaki tinggi! Alhamdulillah selamatkan rumah dari air naik. Tapi longkang tepi rumah air melimpah. Risau gak aku kot air masuk dapur je...

Malam tak larat nk tido kat hall dah. badan sakit2..bisa-bisa.. tawakal je tido dlm bilik... 

tenggelam juga pasu besar aku tu...

sampai sini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

komen berhemah dari anda amat di hargai... terima kasih..